Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Silver Line Cruiser S 650

A Grand hajógyár kanadai bejegyzésű, a hajók a szomszédos Ukrajnában készülnek. Tavaly Fa Nándor egy Grand 470-essel követte a mezőnyt a TBS Nagydíjon. Már ettől szimpatikus lett a márka. Idén a Budapest Boat Show-n olyan mentőhajót hoztak, amelynek lehajtható orra volt. Az is nagyon tetszett. Egyeztettünk, lesz bemutató. Aztán elmosta az árvíz, minden hajót, ami mozgott befogtak menteni. A mi Grandunkat is. Most eljött az időnk. Hároson randevúztunk Csendes Imrével a hajók forgalmazójával.

Ezt a hajót kapja az idén Fa Nándi - mosolyog Imre, amikor kezet fogunk. Azt hiszem jó lesz ez neki - gondolom magamban. Nándi eddig mindig - számomra - alkalmatlanul kicsinek tűnő hajókkal kísérte a Balatonkerülő szólóversenyt. Ez a hajó megfelelően stabil, nagy és talán elég gyors is.
Utána elviszik a tengerre. - folytatja Imre. Erről meg az jut az eszembe, hogy az Adrián minden motoros hajóban több embert láttam, mint amennyi szerintem kényelmesen elfért volna. Egy ilyen hat és fél méteres hajóban ami legfeljebb öt fő számára kényelmes legalább nyolcan utaztak. Tény, hogy egyre nagyobb divatja van a merevaljú felfújható hajóknak. Korábban ezek a motorosok szinte kizárólag munkahajók voltak, vízirendőrök, parti szolgálatok, búvárok és edzők használták őket. Azért, mert stabilak, nagyon jól manőverezhetők és közel lehet menni velük a bajbajutottakhoz, vagy a tanítványokhoz. Ezek mind olyan tulajdonságok, amik vonzóak a szabadidőhajósok számára is. Egy ilyen géppel lényegesen egyszerűbb parkolni. Ha nagyobb társaság hajózik több motorossal egymás mellé lehet állni, át lehet szállni könnyen és egyszerűen. Merev hajókkal az a szabadság, amit ezek a "gumihajók" nyújtanak elképzelhetetlen. Az új felhasználók új igényeket is hoztak. A nyaraló hajós nem akart lemondani az eddig megszokott dolgokról csak azért, mert más típusú hajóval jár. Megjelentek olyan eszközök a felfújható hajókon, amik korábban nem voltak. Nyitható asztal, kis polcok, szendvicses doboz vagy hűtő. Csupa "luxus" holmi. Ennek megfelelően változtak a nevek is: "deluxe" meg "grand luxe" olvashatjuk a katalógusban. Fontos lett a sebesség is, ami eddig másodlagos volt. A kanadai mérnökök az új felhasználásnak megfelelően fejlesztettek. A cég úgynevezett High Step Hull fenékkialakításának köszönhetően, amikor egy Grand hajó siklásba jön a gumitömlő teljes egészében kiemelkedik a vízből és így nagyobb sebesség elérésére képes. Ugyancsak ezt a célt szolgálja, hogy a hajó orrát egyenesebbre vették, így hullámos vízen hosszabb lesz a hajó vízvonala és ettől is gyorsul. A legegyszerűbb, de talán a legszebb ötlet az hogy a hajó farán a tömlőt nem szimmetrikusan kúposítják hanem úgy, hogy a ferde kúp a víz felé lejt. Ezzel is növelik a vízvonalat és a stabilitást.

 

A Grand hajókat kétféle anyagból lehet megrendelni. A hőre lágyuló anyagok lényegesen olcsóbbak, mint a Hypalon, amelynek a minősége nem változik a hő hatására. Az előbbi anyagok is folyamatosan fejlődnek. A Mirasol, amivel a kanadaiak dolgoznak 90 Celsius-fokig stabil marad, nagyon erős és kopásálló. A mi éghajlatunkon kiválóan helyt áll. Ha viszont a trópusokra akarjuk vinni a hajónkat érdemes a hőállót választani.



A bemutató hajó 100 lóerős motorral volt szerelve, ami fele annyi mint az ajánlott maximum, így hát nem számítottunk valami eget rengető száguldásra. Mivel azonban ezen a szeptemberi délutánon nem szándékoztunk vízisíelni nem bántam a dolgot. A Suzuki kellemesen duruzsolt amíg a parton horgászók irigy tekintetétől követve kicsobogtunk az öbölből. A kikötő a nullás híd lábánál fekszik. Alacsony volt a Duna, ahogy kikanyarodtunk észak felé gyönyörű fövenyes part tárult föl előttünk a csepeli oldalon. Emlékeztem, hogy van egy ponton, néhány kilométerrel feljebb. Hajónk szépen szedte a lábát, stabilan, könnyedén siklott. A ponton meglehetősen magas volt, így jó hasznát vettük a hajó orrában kialakított merev fellépőnek. Stabilabb mint a tömlő és kevésbé csúszik. Mentünk néhány kört, szétütöttük a hullámainkat. A hajó nagyon jól viselkedett, víz nem jött föl, a szerelvények sem jajdultak meg a hullámok keltette ütésektől. Ez egy nagyon jó hajó. Kellemes útitárs lehet az Adrián, de kell rá a 200 lóerő. Főleg ha nyolcan utaznak majd vele.

Technikai adatok
Külső hossz:
650 cm
Belső hossz:
440 cm
Külső szélesség:
266 cm
Belső szélesség:
156 cm
Tömlő átmérője:
55 cm
Kamrák száma:
5
Benzintank:
150 l
Maximális motor:
200 LE
Tömeg:
700 kg
Kategória:
C, B
Utasok száma:
12 vagy 1400 kg

 

 

 

 

 

 


L. F., fotó: Illés Dávid

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink